Vždyť to zcela odporuje všem liberálním představám ODS!

18.09.2012 17:25

 

 

 

KANCELÁŘ POSLANECKÉ SNĚMOVNY

 

Mgr.David Šeich

poslanec

místopředseda Zahraničního výboru

Sněmovní 4, 118 26 Praha 1

 

E-mail: david.seich@seznam.cz, WWW: https://www.seich.cz

 

 

Vážení přátelé,

 

dovolte mi, abych Vás seznámil s některými postoji k ekonomickým reformám, možným cestám z hospodářské krize a postavení ODS v tom všem. Často jsem s některými kolegy např. Borisem Šťastným a dalšími citován médii jako někdo, kdo má  problém se zvyšováním daní z dílny ODS. A je to také pravda.

 

Své názory opřené o ekonomické argumenty podrobně popisuji v přiložené power pointové prezentaci. Především jsme v ekonomické oblasti dlouhodobě ve vleku „Kalouskovi“ účetní logiky. Příští rok bude výpadek příjmů mezi 25-30 miliardami korun. Jaké daně musíme zvýšit, aby došlo k navýšení výběru v rozmezí 25-30 miliard?

Prosté zvýšení sazby jakékoli daně, včetně DPH, automaticky nemusí vést k  vyššímu výběru daně. Navíc navrhované zvýšení DPH narazí na obecný trend dramatického poklesu agregátní poptávky domácností (jen v 1. čtvrtletí tohoto roku o 4%) způsobeného obavami domácností z ekonomické recese, a z toho plynoucích úspor.

Poměrně dramatické zvýšení DPH jistě poptávku domácností nezvedne, spíše naopak. Ukazuje se navíc přímá úměra mezi trojicí (výše daní, výše růstu HDP a inflace). Čísla z let 2008-2012 jasně ukazují, že zvýšení sazeb DPH nevede k většímu výběru v době, kdy není masivnější ekonomický růst.

Vždyť to zcela odporuje všem liberálním představám ODS!

 

Jinými slovy lze obhájit zvyšování nepřímých daní (což ostatně předvídá i program ODS), ale za cenu snižování daních přímých a sbližování nižší a vyšší sazby DPH (nejlépe na jednu sazbu).

Je však těžko zdůvodnitelné zvyšování nepřímých daní současně se zvyšováním daní přímých a rozevírání nůžek mezi oběma sazbami DPH.

Současně zavedení některých nových prvků progrese v přímých daních je velký problém z hlediska programu ODS. Především je před zvyšováním daní třeba sáhnout k úsporám ve státní správě. Úspory ve státní administrativě tato vláda skutečně provádí, je třeba jít ještě dále v odpoutání státních výzkumných institucí od ministerstev, zrušení příspěvků do desítek či spíše stovek zbytečných mezinárodních organizací, zefektivnění státních nákupů, jednotné a efektivní sdílení IT služeb státem, které povede k úsporám. To vše jsou opatření, která jediná mohou ospravedlnit dočasné zvyšování daní. A podnikatelé a živnostníci paradoxně nečekají přímé nalití peněz do ekonomiky, očekávají ale snížení administrativní zátěže, snižování nákladů státu, transparentnější a úspornější výdaje státní správy a vymahatelnost práva.

a

Dílčí úspěchy ODS v koaličních vyjednáváních v podobě např. zachování živnostenských paušálů, ODS málo prezentuje. Chybí také osoby, které by reprezentovaly ekonomický program ODS a uměly jej hájit. To, že všechny ekonomické reformy hájí pouze a jen premiér, je velmi krátkozraké a riskantní, protože každé selhání těchto opatření je přičítáno přímo premiérovi.

 

Na závěr chci říci, že loajalita k značce ODS je pro mě velkou hodnotou. Spolu s některými kritiky zvyšování daní bez hlubších reforem, balíček navrhovaný vládou vedenou ODS podpoříme. Nemohu však ve vnitrostranické diskusi mlčet o tom, že balíček daňových opatření je velmi v režii Kalouskova ministerstva financí a podstatně méně v režii programu ODS.

 

 

Mgr. DAVID ŠEICH, předseda OS ODS BO a poslanec PSP ČR