R55 odložena

21.08.2010 16:45

Zdroj: Hodonínský denik

Jižní Morava - V době úspor na tom bude Jihomoravský kraj v porovnání s ostatními ještě docela dobře. Takové je poselství, které vzkázal při páteční návštěvě kraje jeho obyvatelům ministr dopravy Vít Bárta.

 

Ministr dopravy Vít Bárta navštívil Hodonín.
Ministr dopravy Vít Bárta navštívil Hodonín.
Autor: DENÍK/Zuzana Černá

Lidem slíbil protihlukové stěny u Popůvek, dostavbu tunelů Dobrovského a podpořil stavbu nového železničního uzlu. Prozkoumat chce také zvažované omezení linek ČSA mezi Brnem a Prahou. Lidé z Hodonínska z jeho návštěvy už ale takovou radost mít nebudou.

„Jsem rád, že po předchozích návštěvách mě na jižní Moravě čekala jedna z těch veselejších,“ liboval si Bárta.

Jako prioritní projekt, který zcela určitě hodlá ministerstvo dostavět, označil ministr brněnský Velký městský okruh. „Dostavíme tunely Dobrovského a stavby, které s nimi souvisejí. A v budování okruhu budeme i dále pokračovat,“ prohlásil Bárta.

Rozhodnutí ministra uvítal brněnský primátor Roman Onderka. „Nedokážu si představit dopravu v Brně bez okruhu. Byla by tak přetížená, že by se Brňané nedokázali dopravit ani po městě,“ řekl Onderka.

Bárta zároveň odmítl spekulovat o tom, zda jsou tunely potřebnější než jiné dopravní stavby, které ministerstvo naopak zastavilo. „Neodvážím se porovnávat tunely například s mostem v Bohumíně,“ upozornil Bárta.

Právě bohumínský most, jehož stavbu ministerstvo stoplo, ještě není možná úplně ztracený. „Budu dělat maximum pro to, abychom našli rezervu v rozpočtu, jež jeho dostavbu umožní,“ uvedl Bárta.

Příjemné zprávy od ministra se dočkali i lidé z Popůvek na Brněnsku. Předseda občanského sdružení Popůvky bez hluku Jaroslav Konečný mu přímo na krajském úřadě předal petici, která žádá co nejrychlejší postavení protihlukových stěn mezi obcí a dálnicí D1. „Zvykl jsem si na petice občanů kvůli nedostatku peněz odpovídat spíše omluvně. Ale v tomto případě mohu oznámit, že se stěnami počítáme a v nejbližších měsících je necháme postavit,“ řekl Bárta.

Dálnice D1 dozná v budoucnu i dalších změn. „Je to základní česká dopravní tepna a připravujeme její rozšíření v nejzatíženějších úsecích, mimo jiné i u Brna, na šest pruhů,“ řekl Bárta.

Ministr se věnoval také přestavbě brněnského železničního uzlu. „V letošním rozpočtu si nedokážu představit, že bychom našli potřebných dvacet miliard. Ale uděláme všechno pro to, aby se přestavba stala součástí českých dopravních priorit a získali jsme na ni peníze mimo jiné i z evropských fondů,“ řekl Bárta.

Na Hodonínsko přijel ministr dopravy s jasným poselstvím: rychlostní silnice R 55 se stavět nebude.

„Realita je taková, že na tuto investici jednoznačně nejsou peníze. Mým cílem je podobně jako v Mikulově hledat především opatření, která by zmírnila následky neexistence této investice vůči občanům,“ uvedl Bárta.

Plánované rychlostní silnice R 55 se tak lidé ani starostové na Hodonínsku jen tak nedočkají. Vláda na ni nemá a v nejbližší době ani nebude mít peníze.

Starostové, kteří se schůzky s ministrem dopravy zúčastnili, se však nezdáli být negativním vývojem zaskočeni. „Nalili jsme si čistého vína. Nejsou peníze na nereálné sliby a stavby. To ale neznamená, že stavba není potřebná,“ řekl starosta Petrova Ladislav Knitl. Podobný názor má starosta Strážnice Risto Ljasovský. „Od začátku jsme říkali, že varianta, kdy se na rovině vytváří tunely kvůli ochraně ptactva, je nesmyslná. Na všech jednáních jsem upozorňoval na to, že částka na její postavení není reálná a uhýbá z reálné doby, kdy by ta stavba mohla vyrůst,“ uvedl Ljasovský. Podle něj se na posledním jednání starostové dotčených obcí shodli, že ke stavbě silnice, která by stát vyšla na více než deset miliard korun, nedojde. „Při dnešní krizové situaci financí, kdy nejsou peníze skoro na nic, by to bylo spíše z kategorie sci–fi,“ přirovnal Ljasovský. „Poté, co tuto myšlenku potvrdili i vrcholní představitelé státu, mám dobrý pocit z toho, že by se vše mohlo vrátit do reálné roviny a že bychom se mohli dočkat řešení, které by mělo naději na úspěch,“ doplnil.

Přestože se lidem z obcí, kterými projede i deset tisíc kamionů a osobních automobilů denně, hned tak neuleví, ministr Bárta přislíbil, že jim vláda zkusí pomoct. „Budeme se snažit najít peníze především na obchvaty jednotlivých obcí tak, abychom lidem pomohli,“ informoval Bárta, který pověří nového hodonínského poslance Ottu Chaloupku jednáním s Ředitelstvím silnic a dálnic a s jednotlivými obcemi.

„Pomůže také koordinovat nastavování priorit v rámci finančních prostředků, které se nám podaří na tyto aktivity vyčlenit,“ přiblížil Bárta.

V pomoc obcím doufá i Ljasovský, který si slibuje opravu strážnického průtahu, jenž je už v dezolátním stavu. „Tranzitní doprava ale ještě několik let bude městem jezdit. S tím se budeme muset smířit,“ dodal Ljasovský.

Sám Bárta si ale netroufl odhadovat, kdy by se peníze na rychlostní silnici mohly najít. „Jsme na začátku a to dědictví po mých předchůdcích je i z mého pohledu v tuto chvíli nesmyslná investice tak, jak je nastavená. Nyní musíme projekt komplexně přehodnotit a hledat nové řešení,“ uzavřel Bárta.

PETR JEŘÁBEK
ZUZANA ČERNÁ